ျမန္မာႏိုင္ငံထား၀ယ္ျမိဳ႔သည္ ထိုင္းႏိုင္ငံျမိဳ ့ေတာ္ဘန္ေကာက္၏ အေနာက္ဖက္ မိုင္ ၂၂၀ အကြာမွာ တည္ရွိ ပါသည္။
ထို ့ျမိဳ ့ႏွစ္ကိုေတာင္ထူထူေတာနက္ၾကီးက ပိုင္းျခားထားျပီး ဘယ္ေသာအခါကမွ
ဆက္သြယ္ လမ္းေပါက္မွုမရွိပါ။
သိုေသာ္လည္း လြန္ခဲ ့သည္ငါးနွစ္အတြင္းမွာ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ အၾကီးဆုံးကုမၸဏီျဖစ္သည့္ အီတာလ်ံ ထိုင္းေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီက ထိုေတာၾကီးကို ျဖတ္ျပီး အေမရိကန္ ေဒၚလာတသန္းေလာက္ ကုန္က် မည္ ့ လမ္းၾကီးေဖာက္လုပ္ရန္ လမ္းရွင္းေနပါသည္။ သူတို ့အစီအစဥ္မွာဘန္ေကာက္က ေဒၚလာဘီလီယံ ငါးဆယ္ျမဳပ္နွံထားသည့္စက္မွဳဇုန္နွင့္ အက္ဒမန္ပင္လယ္ေကြ ့က ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကို ဆက္ သြယ္ခ်ိတ္ဆက္ရန္ျဖစ္ပါသည္။
ထိုစီမံကိန္းက ၂၀၀၆ခုႏွစ္မွာ စစ္တပ္ကအာဏာသိမ္းခံလိုက္ရသည့္ ထိုင္း၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း သက္ဆင္ ရွီနာ၀ပ္၏ စီစဥ္ခဲ ့ေသာ စီမံကိန္းျဖစ္သည္။ သူအာဏာရွိစဥ္က ထိုစီမံကိန္းကို အဆိုျပဳခဲ ့တာျဖစ္ျပီး အေကာင္အထည္မေဖာ္ခဲ ့သည့္ စီမံကိနိးမ်ားစြာထဲက တခုျဖစ္သည္။ ျပီးခဲ့သည့္နွစ္နွစ္အတြင္ျမန္ႏိုင္ငံ မွာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ျပီး ျမန္မာအစိုးရက တံခါးဖြင့္လာျပီးေနာက္မွာေတာ့တခ်ိဳ ့က မစၥတာ သက္ဆင္သည္ အနာဂတ္ကို ျမင္ႏိုင္စြမ္းရွိသည္ဟု မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ ့သည္။ သက္ဆင္၏ ညီမျဖစ္သူ လက္ရွိ ထိုင္း၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ယင္းလပ္က ထိုလမ္းေပၚက နယ္စပ္စခန္းမ်ားကို မၾကာခင္ အဆင့္ျမွင့္တင္ရန္ရွိေသာ္ လည္း ေငြေၾကးအခက္အခဲေၾကာင့္ ထိုစီမံကိန္းအေျခအေနႏွင့္ပတ္ သတ္ျပီးေမးခြန္းထုတ္စရာေတြ ရွိလာပါ သည္။
စီမံကိန္းၾကီးက ပမာဏာအားျဖင့္ၾကီးလြန္းလွသည္။ အက်ယ္ ၂၀၅ စတုန္းကီလိုမီတာရွိသည္ ့စီမံကိန္း ဧရိယာသည္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံျမိဳ ့ေတာ္ဟႏိိုင္း၏ အရြယ္အစားခန့္ရွိျပီး ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ အၾကီးဆုံးစက္မွဳဇုန္ျဖစ္ သည္ မက္တဖြတ္စက္မွဳဇုန္ထက္ ဆယ္ဆခန္ ့နီးပါးရွိသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံက အက္ဒမန္ပင္လယ္ေကြ ့ေပၚမွာ ကမ္းရိုးတန္းရွိေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းမွာျဖစ္သည္။ ထား၀ယ္ကေန ဘန္ေကာက္ကို သြားႏိုင္မွဳႏွင့္ ျမန္ မာႏိုင္ငံဘက္က အလုပ္သမားေစ်းေပါမွဳတို ့ကလည္း မက္လုံးေပးဆြဲေဆာင္မွဳရွိသည္။
ထိုဆိပ္ကမ္းသည္ ေျမာက္ဘက္ပိုင္းအတြက္ အေရးပါေသာ ဆိပ္ကမ္းတခုျဖစ္လာျပီး မလကၠာေရ လက္ၾကားကို သြားမည့္သေဘာၤမ်ားအတြက္လည္း စခန္းတခုျဖစ္လာမည္။ ထိုဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းေၾကာင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားတဦးခ်င္း၀င္ေငြ ကို ၂ရာခိုင္ႏွုန္းတိုးလာႏိုင္ဖြယ္ရာရွိသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံမွ လူလတ္တန္းစားမ်ားလည္း သူတို ့၏ ဂ်ပန္လုပ္ကားမ်ားကို မၾကာခင္ေတာင္ေတြေပၚ ကေန ေမာင္းႏိုင္လာျပီး ေတာၾကီးကို ျဖတ္ကာျမန္မာႏိုင္ငံကိုသြားႏိုင္မည္။ အေရွ ့ေတာင္အာရွ၏ ႏိုင္ငံတ ကာကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းလမ္းမသစ္ၾကီးတခုအျဖစ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ ကန္ခ်နပုရီျပည္နယ္ေဒသအခ်ိဳ ့က ေျမေစ်းမ်ားပင္ ေစ်းတက္လာခဲ ့သည္။
သို ့ေသာ္လည္းထား၀ယ္သြားသည့္လမ္းေပၚမွာေတာ့ ေတာေခြးမ်ားက ကားေတြထက္ ပိုမ်ားတုန္းဘဲျဖစ္ သည္။ ေတာၾကီးက အေတာနက္ျပီး လူသူအသြားအလာမရွိသည့္ေတာျဖစ္သည္။ လုံျခဳံေရးအတြက္စိုးရိမ္ စရာရွိသည္။ ကရင္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ ့ေကအန္ယူႏွင္ ့ျမန္မာအစိုးရတပ္မ်ား အပစ္အခတ္ရပ္စဲထားေသာ္ လည္း ေဒသတြင္းတြင္ ကိုယ့္အပိုင္းတြင္ ကိုယ္သာအုပ္ခ်ဳပ္ေနၾကသည္၊ တခ်ိဳ ့ေျမျမုဳပ္မွိဳင္းမ်ားက ရွင္းလင္းျပီးေသာ္လည္း ေဒသခံမ်ားက အေစာင့္ခ်ထားေသာ စစ္တပ္ကို ေၾကာက္ေနၾကတုန္းဘဲျဖစ္သည္။
စစ္ေထာက္လွမ္းေရးဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းျဖစ္သူ အီတာလ်ံထိုင္းကုမၸဏီ၏ အထူးစီမံကိန္းမန္ေနဂ်ာက ဦးထင္ေအာင္ကသူႏွင့္ထိုင္းအလုပ္ရွင္ပရမ္ခ်ိဳင္းကာနာဆုတတို႔ကထိုလမ္းေပၚမွာလုံျခဳံေရးအတြက္ ေကအန္ ယူေခါင္းေဆာင္ပိုင္းႏွင့္ ၂၀၀၈- ၂၀၁၀ခုႏွစ္တြင္ ေဆြးေႏြးညိႏွိဳင္းခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ သို ့ေသာ္ လည္း ျမန္မာအစိုးရ၏ ျပဳုျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ လိုက္ေလ်ာမွဳက ကမၻာမွာ သက္တမ္းအ ရွည္ဆုံးသူပုန္အဖြဲ႔ တခုျဖစ္သည့္ေကအန္ယူကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းပေပ်ာက္ႏိုင္မည္လားဆိုသည္မွာေတာ့ မေသခ်ာ မေရရာပါ။
“အဲလို သူတို ့က မျငိမ္းခ်မ္းဘူးဆိုရင္ ဘယ္ရင္းႏွီးျမဳပ္နွံသူက လာမွာလဲ”
ယခု ၃၀ ကီလိုမီတာ အက်ယ္အ၀န္းမွာေတာင္ အီတာလ်ံထိုင္းအလုပ္စခန္း တြင္ ေလာင္စာဆီမ်ားရွိ သည္။ ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္းမ်ားႏွင့္ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားအတြက္ တဲစခန္းမ်ားရွိသည္။ ေရဒီယို ဆက္သြယ္ေရးပါသည့္ ပစ္ကပ္ကား ငါးဆယ္ခန့္ရွိသည္။၀ါးတိုင္မ်ားႏွင့္ေထာင္ထားသည့္ ဖိုက္ဘာေအာ္ပ တစ္ေၾကးနန္း ဆက္ေၾကာင္းမ်ားကလည္း ၁၅၀ ကီလိုမီတာေ၀းေသာ ထိုင္းျမန္မာနယ္စပ္မွ ထား၀ယ္ ကမ္းေျခနားရွိ ရုံးခန္းအေဆာက္အအုံမ်ားကို ဆက္သြယ္ေပးထားသည္။
ဆိပ္ကမ္းေဆာက္လုပ္ရန္ရည္ရြယ္ထားသည့္မူတုဆိုေသာ ရြာထဲမွာ မသိန္းေအးဆိုသည့္အသက္ ၄၈ႏွစ္အရြယ္အမ်ိဳးသမီးတဦးကလဖက္ရည္ဆိုင္ႏွင့္ေခါက္ဆြဲဆိုင္ေလးဖြင့္ထားသည္။ ေဒသခံႏိုင္ငံေရးသမား မ်ားက သူ ့ဆိုင္ကို ဇြန္လမွာ သိမ္းရန္ေျပာခဲ ့သည္။ သို ့ေသာ္လည္း သူတို့ မိသားစုေျပာင္းေရြ့ရန္ျပင္ထား သည့္ အိမ္သစ္ကို ေျပာင္းေရြ့ရန္ ဘယ္သူလာမကူၾကပါ။
ထား၀ယ္ေရနက္စီမံကိန္း၏ အဓိကအခက္အခဲမွာ ေငြေၾကးပင္ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ားက တခါတခါေလယာဥ္ပ်ံျဖင့္ေရာက္လာတတ္ေသာ္လည္း ထား၀ယ္ဆိပ္ကမ္းတကယ္ျဖစ္လာမည္ဟု သူတို ့ကလည္းမယုံၾကည္ၾကေသးပါ။
ထို ့အျပင္ဂ်ပန္မ်ားက ရန္ကုန္ျမိဳ ့အနီးက သီလ၀ါဆိပ္ကမ္းကိုသာအာရုံစိုက္ေနၾကသည္။ အစိုးရပိုင္ထိုင္း ဘဏ္မ်ားအုပ္စု က ထား၀ယ္ဆိပ္ကမ္းအတြက္ ေရွ့ဆက္သြားႏိုင္ရန္ အေမရိကန္ေဒၚလာေလးသန္းကို မတည္ေပးထားသည္။ သို ့ေသာ္လည္းထိုစီမံကိန္းဆက္သြားႏိုင္ရန္ ေငြအေျမာက္အမ်ားလိုအပ္ေနပါသည္။
ျပီးခဲ ့လပိုင္းက တဦးတည္းကန္ထရိုက္ရထားေသာအီတာလ်ံထိုင္းကုမၸဏီဆီကစီမံကိန္းကို ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္း အစိုးရတို ့ က ျပန္ယူသြားသည့္အခါ ကုမၸဏီဒုဥကၠဌ အနန္ အမရာပါလခမ်ာ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ျဖစ္ရမွဳမွဳ ကို ဖုံးကြယ္မထားႏိုင္ေတာ့။။သူတို ့သည္ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ေရွ ့ေျပးလုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ထားျပီးသည့္အေျခအေနတြင္ေရာက္ေနျပီဟုသူကဆိုသည္။ စီမံကိန္းေျမျပင္သည္ ပင္လယ္ျပင္ မွ ၂မီတာခန္ ့ျမင့္ရန္လိုအပ္သည္။ သူကစီမံကိန္းအတြက္လိုအပ္ေသာ ေလာင္စာဆီ။ ေရႏွင့္ လမ္းမ်ား ကို ေကာင္းမြန္ေသခ်ာစြာရွိေစခ်င္သည္။ ေလာင္စာသေဘာၤမ်ားက ေရလယ္မွာဆိပ္ကပ္လွ်င္ သူတို ့က ကမ္းေျခမွ ေနျပီး စုပ္ျပီး ကမ္းေျခကိုသယ္ယူရန္လိုအပ္သည္။
သို ့ေသာ္လည္းထိုအေျခအေနမ်ားေရာက္ရန္ အေတာ္ခက္ခဲလိမ့္အုန္းမည္ဟု ဦးထင္ေအာင္က ေျပာၾကား သည္။ “ သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရးေတြက ဒီမွာလုံးလုံးကိုမရွိေသးဘူး သို ့ေသာ္လည္းေနာက္ဆုံးတေန့ မွာေတာ့ ထိုစီမံကိန္းၾကီးျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု သူကယုံၾကည္ပါသည္။ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္လည္းၾကာ ကာင္းၾကာေပမည္။ ေရနံကုမၸဏီၾကီးတခုကလည္းထား၀ယ္ေရနက္စီမံကိန္း၏ ရင္းႏွီးျမဳပ္နွံမွဳမ်ားကိုေလ့ လာ တြက္ခ်က္ျပီးသည့္အခါ သူတို ့ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္မွဳကို တပ္ေခါက္ရုပ္သိမ္းသြားခဲ ့သည္။
“သူတို ့ကေျပာတယ္ ခင္ဗ်ားတို ့အဆင္သင့္ျဖစ္မွဘဲ ေျပာပါေတာ့တဲ ့”
(The Economist Time စာေစာင္ပါ Built it ,they might come ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္မွ ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။)
0 comments:
Post a Comment